E – ELBLĄSKI KANAŁ
Statkiem po trawie
Żeglowny kanał na terenie województwa warmińsko – mazurskiego. Ze względu na to, że szlak wodny rozpoczyna się w Elblągu, a kończy w Ostródzie, kanał bywa nazywany również Kanałem Elbląsko – Ostródzkim. Został zbudowany w połowie XIX w., w celu skrócenia drogi transportu towarów z Warmii do Bałtyku.
Niektóre źródła podają, że koszta budowy kanału były droższe od kosztów budowy wieży Eiffla. Nigdzie indziej na świecie nie znajdziemy takiego traktu wodnego, gdzie statki nie tylko płyną po wodzie, ale również jadą lądem na specjalnych wózkach, po szynach.
Kanał Elbląski jest unikatowym zabytkiem hydrotechniki. W 2011 r. został uznany za Pomnik Historii. Długość kanału wynosi ponad 84 km (z wszystkimi odgałęzieniami ponad 150 km), różnica poziomów natomiast prawie 100 m. Podczas rejsu stateczek pokonuje cztery śluzy i pięć pochylni, umożliwiających niwelowanie różnicy wysokości.
Na pokonanie odcinka Elbląg – Ostróda należy przeznaczyć cały dzień. My płynęliśmy na trasie z Elbląga do Buczyńca. Niebywały widok statków sunących po trawie uruchamia wyobraźnię. Źródłem energii umożliwiającej ruch kołowych platform przewożących po szynach statki jest przepływająca woda kanału, poruszająca koła łopatkowe.
W Buczyńcu warto odwiedzić Muzeum Kanału Elbląskiego. W okolicach jeziora Druzno częstym widokiem są czaple siwe, perkozy, żurawie i łabędzie.
Mimo, że sam rejs może nieco się dłużyć, podróż statkiem należy do obowiązkowych punktów wycieczki po Warmii. Ta interesująca przeprawa na długo pozostanie w mojej pamięci.